Gæst i Help Marketing-podcasten: Sociale medier for NGO’er

Jeg var for nylig gæst hos Eric Ziengs i podcasten Help Marketing for at tale om sociale medier for NGO’er. Her uddyber jeg mine pointer og giver dig nogle konkrete eksempler på det, vi kom ind på undervejs.

Hør vores snak og se Erics shownoter.

sociale-medier-for-ngoer-help-marketing-signe-kold-768x644

 

Organisering af SoMe-arbejdet vs. kommercielle virksomheder

I NGO’er sidder der typisk kun én eller få, der styrer sociale medier. Det gør det lettere at lægge en linje og eksekvere – i modsætning til større virksomheder, hvor der fx kan opstå interessekonflikter på tværs af afdelinger, fordi ansvaret er delt ud på mange, og fordi hver afdeling plejer sine interesser.

Men dét faktum gør samtidig arbejdet meget skrøbeligt, fordi der derfor ofte ikke bliver udfærdiget en strategi eller en klar retning for indsatsen. Dét bliver særligt tydeligt i frivillige sammenhænge, hvor behovet er stort, hvor der typisk er større udskiftning end i lønnede stillinger. Hvis ikke der ligger en strategi for efterfølgeren, så risikerer indsatsen at falde tilbage til square one.

Målgrupper på sociale medier

Særligt for NGO’ers tilstedeværelse på sociale medier er, at der er flere interessenter at tage højde for og at skulle tilgodese. Det er selvfølgelig alt afhængig af organisationens type og størrelse. Her er mit bud på de tre primære:

Medlemmer

For medlemmet/bidragsyderen er det vigtigt at få af vide, hvad man får ud af donationen/medlemskabet (formålene varierer naturligvis). Hvem og hvor går støtten til, hvis man er en NGO som Folkekirkens Nødhjælp eller hvordan man gør en forskel for sine medlemmer for en non-profit organisation som Bolius.

En stærk måde at vise den konkrete forskel er gennem god storytelling. Her er det oplagt at bruge de mennesker/delegerede, der rent faktisk har set, at støtten gør en forskel (se eksempel fra Folkekirkens Nødhjælp i mit tidligere blogindlæg) eller allerstærkest at give stemmen videre til den berørte, hvilket UNICEF faktisk gjorde i sidste uge gennem Snapchat:


Det er oplagt at tage nogle af de spørgsmål op, som I får stillet på kanalen i en slags Q&A. Det gjorde vi for nylig hos folkekirken.dk:

Hvorfor ringes der ni gange inden gudstjenesten? Kan orglet skiftes ud med andre instrumenter ved højmesse? Og hvor...

Opslået af folkekirken.dk på 19. februar 2016

 

I kan også bruge de historier og spørgsmål, I får løbende i kommentartrådene til at skabe det næste stykke indhold. Her ligger nemlig tit pejlemærker for, hvad jeres brugere interesserer sig for. Under en kampagne for nylig for folkekirken med tema omkring tilgivelse, spurgte mange, hvordan man egentlig tilgav sig selv, når det var allersværest. Så vi satte straks ny video i søen (dem, der havde spurgt til videoen, fik selvfølgelig et link til opslaget):

[av_two_third first] 

Hvordan tilgiver man, når det kan virke umuligt?Her kan du høre præstens, psykologens og konfliktsmæglerens svar.󾮜 Se flere små film om tilgivelse på www.folkekirken.dk/aarets-hoejtider/paaske/tilgivelse

Opslået af folkekirken.dk på 18. marts 2016
 [/av_two_third] [av_one_third][av_hr class=’invisible’ height=’510′ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’][/av_one_third]

Det kan også være effektivt at give værktøjer til medlemmerne/bidragsyderne, der gør det lettere for dem at sprede budskabet. Det kunne for eksempel være grafikker eller videoer med stærke budskaber – eller bare noget helt vildt sejt indhold, der gør, at man bliver stolt af at støtte jer og at være en del af netop jeres fællesskab! :-)

En sidste idé, jeg vil nævne, er at gøre brug af de historier, I får i kommentartrådene til at tilpasse det næste indhold. Netop hér ligger der gode pejlemærker for, hvad jeres støtter interesserer sig for – og altså ikke mindst en måde at målrette kommunikationen fremover.

Frivillige

De frivillige er vigtige for, at mange NGO’er overhovedet kan eksistere. Det kan eksempelvis ses i forbindelse med indsamlinger og lokalt oplysningsarbejde – så de skal selvfølgelig også anerkendes på sociale medier. Man kan jo vælge at understrege den fælles indsats på hovedkanalen, som Kræftens Bekæmpelse har valgt at gøre det med deres #TirsdagsTiltag:

Ledelse 

Det er vigtigt at der er sammenhæng mellem SoMe-indsatsen og den overordnede strategi for organisationen. Ledelsen skal naturligvis være tilfreds, men nogle har bare ikke den indsigt i sociale medier som personen, der sidder med det i det daglige. Derfor skal den sociale medie-ansvarlige til tider kunne turde insistere på sin faglige viden.

Sådan arbejder jeg med ambassadører

Ambassadørtankegangen er tæt knyttet til det at forankre en indsats internt. En god forankring i baglandet vil i min optik derfor typisk også lede til loyale ambassadører.

Facebookgrupper bruger jeg til at sprede budskaber. Særligt i kampagneperioder. Det kan hjælpe med at sprede budskabet via nogle ambassadører med stærk tilknytning til organisationen og så skal vi selvfølgelig inkludere alle, når vi er på vej mod samme mål.

Anerkendelse via likes, delinger af lokale initiativer fx via reposts på Instagram, retweets på Twitter og delinger på Facebooksiden. Inddragelsen af medlemmernes indhold giver dem ejerskab og har samtidig en stærk signalværdi over for andre, der browser forbi jeres kanaler; her interesserer vi os for vores medlemmer” (I får også lige et eksempel på, hvordan de gør hos I love øko)

[av_one_half first]
[/av_one_half] [av_one_half] 
[/av_one_half]

 

kommentartråden henviser jeg folk til relateret indhold, som de giver udtryk for at være interesseret i. Den personlige anbefaling kan give brugeren større incitament til at dele indholdet.

Jeg ved, at man i mange NGO’er også holder oplæg ude i lokalafdelingerne for at forankre arbejdet med sociale medier, som jo så blive til nyttige ambassadører internt, der kan være med til at sprede organisationens budskaber.

 

Mine 3 bedste råd til NGO’er på sociale medier

  1. Opbyg et godt billedarkiv – stærke billeder kan medvirke til at skabe større incitament til handling, fordi motivet er enten er skarpt eller skiller sig ud på den ene eller anden måde
  2. Benyt jer af ambassadører: De kan være med til at spare penge og give større troværdighed omkring arbejdet. Eksempler kan være indsamleres billeder fra indsamlinger. ->Læs blogindlægget, hvor jeg nævner billeder og ambassadører som en måde at skabe handling
  3. Prøv at klare jer en måned uden annoncebudget og lær håndværket i at strikke et godt opslag/tweet/post sammen. Det kan give brugbar viden om, hvad jeres målgruppe reagerer på uden at annoncekronerne forstyrrer. Det er også min (og Simon Willers fra Røde Kors og Christian Sophus Ehlers’) erfaring, at NGO’er har højere reach end kommercielle virksomheder, fordi man typisk taler til nogle ‘medmenneskelige værdisæt’

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.