Ny mulighed for NGO’er på Facebook

Endelig kom den! ‘Doner nu’-knappen. Den knap, der fremover vil gøre det langt mere tilgængeligt for folk at støtte en NGO direkte på Facebook. Til forskel fra NGO’ernes typiske handlingsknapper ‘Se video’ eller ‘Kontakt os’ vil den nye donationsknap gøre det lettere at mobilisere handling direkte på Facebook. Hidtil har den direkte handlingsknap været forbeholdt kommercielle virksomheder i form af ‘Køb nu’ eller ‘Bestil nu’.

En ny form for mobilisering

‘Doner nu’-knappen er en længeventet anderkendelse fra Facebooks side af de mange non-profit organisationer som Røde Kors og Folkekirkens Nødhjælp, der arbejder aktivt med nødhjælp på Facebook. Tiltaget er tydeligvis en del af en strategi om at beholde brugerne på platformen. Som vi eksempelvis ser det, når Facebooks algoritmer favoriserer direkte videoupload frem for links til YouTube. Men da NGO’erne har interesse i at befinde sig på det sociale netværk, hvor flest potentielle bidragsydere befinder sig, så synes jeg faktisk, at knappen giver utrolig god mening.

Konsekvensen kan dog blive, at brugernes kendskab til sagen falder, fordi handlingen stopper ved en pengeoverførsel og ikke lægger op til en særlig dyb forståelse af sagen. Til gengæld kan knappen aktivere folk, der ellers ikke havde støttet sagen. Dem, der bare gerne vil give penge til en god sag og ikke knytte yderligere bånd til organisationen – hvilket efterhånden gælder for et stigende antal mennesker i dag. Derfor henvender doner nu-knappen sig også til et udbredt shoppe-gen mellem det store udbud af NGO’er, der kræver befolkningens opmærksomhed.

For alle non-profits giver donationsmuligheden et større incitament til at udarbejde en lille introduktionsfilm til sidens ‘Om’-sektion (se mit indlæg om en sides varedeklaration). Her kan man som supplement til knappen underbygge fortællingen om organisationen og måske fange den flygtige Facebookbruger i forbifarten. Netop dét gør fx Folkekirkens Nødhjælp ret gennemført.

Udrulning lige om hjørnet

For Simon Willer, digital konsulent i Røde Kors, er knappen en længeventet nyhed:

 

Vi kommer til at se en udrulning over de næste par måneder:

 

Det vil ikke overraske mig, hvis Facebook tilføjer en delingsmulighed efter donationen á la “Jeg har lige støttet…” (det er vel Facebook). Jeg er i hvert fald spændt på at opleve, hvilken effekt knappen får for de forskellige non-profits derude. Hvis du er en af dem, så ping mig gerne.

Tænk, hvor spændt man kan være på sådan en lille knap. :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.