Hvad er dit koncept på Facebook?

Koncepter på sociale medier er det nye sort. Da et socialt medie er, ja, socialt, kan et klart koncept for din Facebookside give dig noget at snakke med din målgruppe ud fra. Fortæller du helt eksplicit, hvad dine potentielle likere kan forvente af din online tilstedeværelse, skaber du nemlig overensstemmelse mellem det, likeren ser og det, hun får. Du har mulighed for at skabe en stærk grad af genkendelse med blot få ord – og dét giver opmærksomhed. Den mulighed må du ikke lade gå din næse forbi.

Et unikt rum skaber opmærksomhed

Som forening eller organisation kan det være en udfordring at skulle blive så konkret, når man arbejder med abstrakte værdier og ikke altid har et fysisk produkt at sælge. Men det en god hjælp både for dig selv og for din liker at gøre det klart, hvad hun helt konkret får for en støtteerklæring: Hvad gør I egentlig sammen på siden? Diskuterer I, deler I oplevelser eller deler I gode råd? Hvilken retning skal vi i?

Den moderne forbruger skal nok finde frem til din organisations oplysninger via søgemaskiner. På Facebook, derimod, viser du altså, hvordan du er social. Det lille “om”-felt forrest på Facebooksiden hjælper dig godt på vej. Det er nemlig dét, der møder dine likere første gang, de besøger din side. Så her er dit moment to shine. Med lidt snilde fanger du brugeren ind ved at skabe et unikt rum for din side og et godt udgangspunkt for dialog.

Som ansatte i den værdibaserede verden konkurrerer vi bogstaveligt talt side om side med kommercielle virksomheder, og vi kæmper alle om brugernes opmærksomhed i det store hav af sociale medier. Derfor kan et koncept blive et centralt værktøj for dig som community manager til at kunne skille dig ud fra mængden. Og i lige så høj grad for at minde dig selv om, hvad du har forpligtet dig på at give din modtager. Det står jo sort på hvidt i de små felter. Win/win.

Case: Generation Ø

Som community manager for Økologisk Landsforening fik jeg til opgave at gentænke foreningens Facebookside Generation Ø. Siden var startet som en eksperiementerende kampagne i forhold til sin målgruppe – den fokuserede på at få flere unge til at spise økologisk. Kampagnen var nu slut, og vi skulle derfor definere en retning for sidens fortsatte virke. Jeg arbejdede sammen med redaktør for web og sociale medier Tobias Egmose om at optimere udseende og indhold. Efter en god brainstorm kom vi frem til følgende beskrivelse:

Skærmbillede 2015-04-23 18.33.52
Siden gik fra at have en “hvad er vi”-beskrivelse til “hvad gør vi”. Fokus på CTA (call to action) og en sprogtone, der falder naturligt for målgruppen (her: den yngre).

I den lange beskrivelse tilføjede vi kontaktoplysninger om, hvornår man kan forvente svar, dernæst lidt om Økologisk Landsforenings arbejde og til slut en opfordring til at støtte op om arbejdet:

Skærmbillede 2015-04-25 17.22.20

Ud fra de mange Facebooksider, jeg efterhånden har besøgt, er denne tilgang set fra et retorisk perspektiv i hvert fald meget effektiv. Og hvilken bonus at få lidt ekstra trafik på sin hjemmeside ved at optimere på sit indhold?

Styr på varedeklarationen?

Selvom jeg generelt ikke er meget for caps lock-funktionen, så bidrager den faktisk her til at give et fint overblik i teksten, når det er alt, vi har til rådighed. Overskrifterne gør det også lettere for en potentiel liker hurtigt at finde de relevante oplysninger om din virksomhed/organisation.

Når du har styr på din sides ‘varedeklaration’, som Benjamin Rud Elberth kalder det, er du godt på vej til at optjene vigtig tillid fra din modtager, der nu får et bedre billede af, hvordan hun passer ind i din forening eller organisation. Og så er det ellers bare med at holde interessen fanget.

Men forud for et godt koncept på Facebook ligger allerførst en grundig brainstorm på, hvad jeres side skal stå for, og hvordan I adskiller jer fra andre sider. Glæd dig – det kan blive en fed øjenåbner. God arbejdslyst!

 

P.S. Er du interesseret i, hvorfor og hvordan du skaber koncepter på Instagram, så hør ekspert Morten Nordstrøm fortælle om netop det i seneste afsnit af podcasten Help Marketing.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.