Aktiver bidragsydere med YouTube

Det er helt centralt at forstå de husregler og den kultur, der gælder på forskellige (sociale) medieplatforme for at nå igennem med sit budskab til modtageren. Jeg vil med udgangspunkt i Save the Childrens kampagnevideo skitsere vigtigheden af at forstå mediets indlejrede dynamikker og målgruppens kultur i mediet for at kunne nå ud til flest mulige i din målgruppe.

’Most Shocking Second a Day Video’ er en en lille kampagnevideo på et minut og treogtredive sekunder, der viser en britisk piges liv set gennem hendes øjne, hvor hun lever i en krigszone i London. Siden videoen blev offentliggjort den 5. marts 2014 er den gået viralt med over 42 millioner visninger.

[av_three_fourth first][av_hr class=’invisible’ height=’25’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’20px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’20px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’][av_video src=’https://youtu.be/RBQ-IoHfimQ’ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′][/av_three_fourth]

[av_hr class=’invisible’ height=’5′ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’20px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’20px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

Videoen er interessant, fordi den griber fat i konceptet ’second a day’ – en slags minigenre på YouTube opfundet af brugerne selv. Save the Children benytter sig af genren for at knytte et tættere bånd til sit publikum, ligesom strategien har til hensigt at skabe involvering med pigens ulykkelige situation. Da ’second a day’-konceptet er skabt af brugerne selv og derfor principielt kunne være uploadet af en bruger, bliver det lettere at sætte sig i pigens sted og føle, at man er nødsaget til at handle.

Der er mange gennemtænkte detaljer i videoen såsom en spejling af positive og dystre scenarier i starten og i slutningen, hvilket skaber en stærkt dramatisk effekt. Professor i medier og international udvikling Martin Smith (2014) siger om denne type chokeffekt, at ”if we recognise that our refusal to act when confronted with distant suffering is a necessary condition for the suffering to persist, then we still remain, to some extent, casually involved.” Hvis man som beskuer ikke er en del af løsningen, er man en del af problemet. Det er netop denne mekanisme, der lader Save the Children skabe handlemuligheder, der letter følelsen af skyld hos modtageren.

I “Most Shocking Second Day a Video” overfører Save the Children handlekraft ved at gøre mulighederne nemme og overskuelige for modtageren. Alt man skal gøre for at være en del af organisationens mission for børns rettigheder er at dele et hashtag eller at trykke på annoteringerne undervejs i videoen (de små pop-op bokse). For den målgruppe, Save the Children når via YouTube, er dét nemlig en naturlig måde at gøre sig aktiv på og vise sit engagement i sagen. Dermed indgår målgruppen på deres egne præmisser i organisationens diskurs og handlingsfællesskab.

[av_hr class=’invisible’ height=’20’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

Hvad kan vi bruge kampagnen til?

Save the Children tilbyder med “Most Shocking Second a Day Video” en nem, overskuelig og konkret måde at forholde sig til et abstrakt problem. For mange er det en udfordring at gøre et problem så konkret, at det både videreformidler organisationens værdisæt og den svære problemstilling, så det generer nok økonomiske midler.

Få kan mønstre et budget på niveau med Save the Childrens, men eksemplet viser vigtigheden i det at sætte sig ind i mediets præmisser og tage udgangspunkt i din målgruppes perspektiv. Når kampagnen afspejler brugernes mediebrug fortæller du samtidig en potentiel bidragsyder, at du interesserer dig for den verden, hun befinder sig i. Det giver et stærkt etos og ikke mindst en position til at kunne kræve en aktiv handling.

Du kan læse den fulde analyse af videokampagnen i mit speciale “Moderne nødhjælpsretorik”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.